Форумът

A+ A A-

Добре дошли. Тук всеки регистрирал се в Сенат потребител, може да има свой блог

Прочити на нестинарството

Posted by Оренда
Оренда
Оренда has not set their biography yet
User is currently offline
on Tuesday, 09 November 2010 in Blog

Има обреди в българския фолклор, които са осъдени на енигматичност. Един от тях, може би най-енигматичният, е нестинарството. Не само заради специфичните си характеристики, е обгърнат с мистичност.  Средностатистическият българин е дълбоко убеден, че нестинарството е “български патент”. Отношенията и нагласите към феномена нестинарство обаче не принадлежат само на българите – някогашни или днешни. Нестинарите са българи, и гърци. Нестинарската обредност нямат нищо общо с етническата атрибуция и че “българоезичните и гръкоезичните нестинари/анастенари от Странджа не се самоопределят като представители на два различни народа. Те общо се различават от Другите чрез вярата си. Затова те се наричат “братя”.

При изследването на обреда в село Българи местен жител казва: “Дет имаше нестинари по-рано, дето вафкане й падало – сега нема… Дърва трупаха, трупаха, на пладнина ги запалят, огън хе-е, като складница. Вечерта нестинарите го изгасят, да стане кюмюр го напраят. Най-много играеха гърците.

 

Днешната общност, сключваща човешкия кръг около огнения кръг на всеки 3 юни, е публика, зрители, които наблюдават зрелище ... и ръкопляскат след изпълнението. А, както е известно, на “истинските” нестинари никой не им е ръкопляскал.

Почти напълно избледнява сакралният смисъл на обреда – да оцелостява  Човеко-Космоса чрез катартични ритуали. Kомплекс от причини поражда “панаирджийския мизансцен”  със сергии край запаления за вечерта огън, автобусите с туристи, на които трябва “да се покаже българското”, затлачващите тесните улички на селото автомобили от близките и далечни градове и градчета, пълни със зяпачи, които вечерта около огъня трябва да бъдат усмирявани с полиция, иначе задните биха избутали предните в разстланата жарава, та дори и “носията” на нестинарите. При днешното практикуване на анастенарите в Гърция никой от тях не си облича за целта “народна носия”, точно защото там вероятно е съхранено сакралното тайнство на общността и свещеният смисъл на практиката – затова и няма нужда от “маркирането” му с външни символи на селското и фолклорното. Самите анастенари там, не вземат пари, за да играят  (опазил ме Бог написаното да е упрек към когото и да било!), което е далечно ехо от “братството” с нашите нестинари, чиято жрица от началото на ХХ в., баба Нуна Печова, казала пред журналист, че “нестинарството не се продава”.


< >< ><-->

Rate this blog entry
0 votes
Оренда has not set their biography yet

Comments

Не е разрешено използването на съдържание от сайта в телевизионни програми, печатни и електронни издания и други без съгласието на автора или главният редактор на сайта - Мария Шахъмова.
Съдържание от сайта може да бъде използвано само за лична, образователна и некомерсиална цел при спазване на посочените условия.
2014 ФорумЪт All rights reserved.